fbpx

The First and last line

 

 

Som en dirigent, der sætter første tone an.

Sådan er bogens første linje. Den er mindst lige så vigtig som titlen og forsiden.

Det er den linje, som slår tonen an for resten af symfonien.

Sætter orkesteret klar uden vi ved, hvad der kommer.

Introducerer stemningen, inden ordstormen bryder løs.

Den første tone skal fange opmærksomheden.

Pirre publikum.

Skabe spænding om, hvad der kommer.

 

Sådan bør din første linje i din bog også være!

Det allervigtigste er, at den første linje sikrer, at læseren bliver ved med at læse!

I det følgende vil vi grave ned i nogle af de teknikker, du kan bruge.

 

Væk læserens nysgerrighed med ubesvarede spørgsmål

Det kan være en god idé, hvis der er noget ufortalt i din første linje, som læseren vil kræve svar på. Du kan skabe et indlejret mysterium i din tekst. I James Pattersons værk ”Private” starter kapitlet sådan her:

”TO THE BEST OF my understandably shaky recollection, the first time I died it went something like this”.

Sådan en linje efterlader læseren med så mange spørgsmål, at hun er nødt til at læse videre. ”Hvorfor er hovedkarakteren død flere gange?” spørger vi os selv. Se eventuelt, om du kan putte ubesvarede spørgsmål ind i din første linje. På den måde kommer du godt fra start.

 

Brug in medias res-starten

Én af de teknikker du også kan anvende til at skabe en interessevækkende første linje er ”in medias res”-starten. Det betyder, at du ikke laver for meget introducerende tekst men starter midt i handlingen. En meget iøjnefaldende in medias res-start, finder vi eksempelvis i TV-serien Breaking Bad, hvor hovedkarakteren kører panisk rundt i et camping-køretøj for kort tid efter at stige halvnøgen ud i ørkenen, hvorefter han forsøger at skyde sig selv. Skulle vi omskrive scenen til bog-format, kunne første linje lyde sådan her:

”Camping-køretøjet var nær væltet, da Walter White, badet i sved, tog et hårdt sving i sin flugt”

Denne in medias res-linje kan sættes læserens puls i vejret. Vi spørger os selv, hvor Walter White er på flugt, og hvor det skal ende. Se, om du på samme måde kan putte dramatik ind i din første linje ved at starte i medias-res.

 

Introducér fortællingens grundtematik

Du kan også arbejde med at putte bogens grundtematik ind i første linje. Forestil dig en krimi, der er fortalt fra en angrende morders perspektiv. Et bud på en første linje kunne lyde:

”Hvorfor trykkede jeg ikke på bremsen, før bilens dæk ramte hans krop den midnat?” kunne være et bud på en første linje.

Hvis fortællingen handler om anger, har du med ovenstående første linje introduceret dette grundtema i din tekst. Det giver læseren et hint om, hvad der er på spil i din bog og kan give læseren lyst til at fordybe sig yderligere for at blive klogere.

 

Tip: læs også denne artikel om ”den berømte krog”, som du kan bruge til at skabe en god første linje i din bog.

 

Den sidste linje = lektien til læseren

Den sidste linje er den næstvigtigste linje (efter den første linje). Den sidste linje er dér, hvor du efterlader læseren med det indtryk, hun skal tage med videre. Det er din lektie til læseren. Det er dér, hvor vi får besvaret de grundlæggende spørgsmål ”Hvad handler den her bog om?” og ”Hvorfor er denne bog vigtig?”.

Én af de mest berømte slutninger findes vi i The Great Gatsby af Scott Fitzgerald. I løbet af romanen, der handler om den unge Gatsbys stræben efter at være en del af overklassen, bliver det grønne lys et symbol på dén vision, han jagter. Bogen slutter med følgende ord. Der er sat nogle danske termer ind i parantes for forståelsens skyld:

“Gatsby believed in the green light, the orgiastic (orgie-lignende) future that year by year recedes (trækker sig tilbage) before us. It eluded (flygtede fra) us then, but that’s no matter—tomorrow we will run faster, stretch out our arms farther…And on fine morning —

So we beat on, boats against the current (strømmen), borne back ceaselessly into the past”.

Det er som om, at linjen ovenfor opsummerer hele bogens grundtema. Det er et billede på den evige stræben, vi alle er underlagt. Den sidste linje i The Great Gatsby kan med andre ord efterlade os i dyb eftertænksomhed med et kraftfuldt udsagn.

Tip: når du skal finde din sidste linje, kan du kigge din bog eller bogens slutkapitler igennem for at finde de bedste linjer, der indeholder en vigtig opsummerende pointe. Tag derefter den bedste linje og put den om bag i bogens slutning.

 

Giv ekstra opmærksomhed til din første og sidste linje

I din bog kan du samtidig lege med at skabe overensstemmelse mellem første og sidste linje. Måske spørger du indledningsvist i din første linje, hvad kærlighed er, og bevarer det i sidste linje. Pludselig har du skabt en cirkel-slutning for læseren.

Kort fortalt: den første linje skal vække læserens interesse. Den sidste linje er det indtryk, du vil efterlade læseren med. Frem for alt gør man som forfatter klogt i at give ekstra opmærksomhed til den første og sidste linje i bogen, for de er afgørende for, hvor mange der læser med, og hvad læseren tager med videre.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *