Sådan skriver du en god anmeldelse

En vigtig del af at være forfatter er at læse en masse bøger af andre forfattere. Andre forfatteres bøger er en god inspirationskilde, og det er altid godt at se, hvordan andre griber skriveriet an. Du læser formentlig en masse i forvejen, men hvis ikke, bør du læse vores artikel, om hvordan du kan læse dig til at blive bedre til at skrive.

Det er imidlertid også en rigtig god øvelse at sætte ord på, hvad en bestemt forfatter eller en bestemt roman gør godt, og hvad den gør mindre godt, og hvorfor. Det kan netop hjælpe dig til at identificere, hvad du eventuelt bør tage ved lære af og inkorporere i din egen skrivestil, og hvad du ikke bær. Vi anbefaler derfor, at man kaster sig ud i at skrive anmeldelser af de bøger, man læser.

Anmeldelsen er desuden en god måde at få leget lidt med en anden skrivegenre, og det er også måde at kommunikere til folk, hvad det er man læser, og på den måde skabe lidt interesse om sig selv som forfatter. Mange andre forfattere, selv de mere etablerede, kaster sig også over at anmelde andres værker fra tid til anden. Eksempelvis skriver Stephen King små, korte anmeldelser og anbefalinger på sin Facebook-side af bøger, han læser, eller film/serier, han ser.

Vi anbefaler på det kraftigste, at man kaster sig over at prøve at skrive anmeldelser, og at dele dem på sociale medier, på Saxo.com eller via Goodreads.com, eller andre lignende sider.

Til dette formål har vi lavet en lille guide til, hvad en god anmeldelse bør indeholde.

Hvad er det for en bog?

Som udgangspunkt bør en anmeldelse sige lidt om, hvad bogen handler om, hvilken genre den befinder sig i, hvem målgruppen er, osv. Det skal fungere som en slags introduktion til bogen, og hvad du har tænkt dig at fokusere på i din anmeldelse. Dette ”referat” af bogen må dog helst ikke være for langt, og du må endelig ikke spolere bogen for en potentiel læser ved at dele for meget af handlingen. Sørg for blot at introducere, hvad bogen handler om i store træk, så læseren kan få en idé om, hvad det er for en bog. Se det lidt som en appetitvækker a la bagsideteksten på bogen.

Desuden bør du også behandle denne introduktion som en indledning til din egen anmeldelse, og det er her, du skal fange læserens interesse. Prøv derfor at holde din introduktion af bogen kort og fængende.

Selve anmeldelsen

Som det næste bør du kaste dig over selve anmeldelsen af bogen, altså hvad din oplevelse af at læse den var, og hvad du synes om den. Alle har som regel en holdning til det, de læser, og denne del er ret ligetil. Men det er vigtigt, at du ikke blot skriver, at du mener bogen er fantastisk eller dårlig, og hvilke dele, du synes, var gode/dårlige. Det allervigtigste er, at du skriver hvorfor – at du argumenterer for, hvorfor du synes den er fantastisk, eller hvorfor den her del gjorde dig mindre begejstret. Kom med uddybende begrundelser som underbygger din oplevelse af bogen.

Det er også denne del af anmeldelsen, der bør fylde mest – din oplevelse af bogen og dine begrundelser for din holdning til den. Det er samtidig også denne del, der kan hjælpe dig til at identificere, hvad du selv kan (og ikke kan) tage ved lære af, ved at sætte ord på det.

Vær ærlig

Du har som udgangspunkt altid ret i, hvad din oplevelse var, og det er den, du skal skrive. Det er din mening af oplevelsen, som folk gerne vil læse. Læg derfor ikke fingre imellem, når du skriver, hvad du synes.

Prøv dog at holde dit sprog relativt sobert, ellers er der en risiko for, at du taber læseren undervejs. Din skuffelse/begejstring kommer nu bedst til udtryk gennem argumentation og ikke overflødige adjektiver og vulgære ord.

Del den op

Det kan også være en god idé at dele din anmeldelse lidt op i dele og afsnit baseret på emne og indhold. Det gør den mere overskuelig og letter læsningen. Du behøver dog ikke give afsnittene overskrifter. Du kan eksempelvis dele din anmeldelse op i en indledning, et kort resume, selve anmeldelsen, en afslutning, hvor du konkluderer og opsummerer, hvad du syntes om bogen og evt. giver den fire ud af fem stjerner, eller hvilket system du nu vil køre med.

Underhold

En anden vigtig del af anmeldelsen er, at den bør være fængende og underholdende at læse. Folk læser din anmeldelse, fordi de gerne vil høre din holdning til bogen, men de vil også gerne underholdes undervejs. Skriv en anmeldelse, som du gerne selv vil læse, og vis, hvorfor det netop er din anmeldelse af bogen, din oplevelse af den, som er interessant, og som folk bør læse.

Bliv inspireret

Hvis du har svært ved at komme i gang kan det være en hjælp at finde lignende anmeldelser og blive inspireret af dem. Der ligger masser af anmeldelser på nettet, men også her på Uniteandwrite i form af vores spotlight-artikler, der overordnet set benytter en formel lig den, der er beskrevet i dette indlæg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *