Den gode synopsis

 

Når et forlag modtager et manuskript, er det ekstremt sjældent, at den ansvarlige redaktør læser hele manuskriptet igennem. Det sker typisk kun med meget korte tekster, så som noveller og digtsamlinger. Romaner og fagbøger læses derimod aldrig fra enden til anden i første omgang. Det skyldes, at forlaget ganske simpelt ikke har tid til at læse hvert manuskript, og det er desuden penge ud af vinduet at bruge arbejdstimer på at læse et manuskript, hvis det ender med at blive afvist. Derfor bedømmer en forlagsredaktør typisk manuskriptet ud fra de første ca. ti sider (måske mere eller mindre). Det er på ingen måde en grundig eller fair vurdering, da en roman eller en fagbog sagtens kan have langt mere at byde på, end hvad der kan udledes af de første sider af den. Men det er immervæk, hvad der er tid til.

Hvordan kommer man så uden om dette problem? Man skriver en synopsis.

Med en synopsis har du muligheden for at give forlaget en chance for at danne sig et overblik over dit manuskript i forhold til plot, karakterer, slutning osv., hvis det er en roman, og formål, vinkel og opbygning, hvis det er en fagbog. I begge tilfælde er det også godt at fortælle om målgruppe, hvilke tanker du har gjort dig i forhold til markedsføring af bogen, komme med nogle ord om dig selv, og evt. sige lidt, om hvorvidt der har været betalæsere, redaktør eller korrekturlæser inde over tilblivelsen af bogen. Det er også vigtigt at oplyse, hvorvidt du har udgivet noget tidligere, da dette kan være en stor fordel. På den måde kan du give forlaget et stærkt indtryk af dit manuskript på ganske få sider og dermed øge chancerne for, at redaktøren ser fidussen i det og beslutter sig for at gå videre med det, enten ved selv at læse mere af manuskriptet eller ved at sende det videre til en kollega for at få en second opinion. Med en synopsis mindsker du chancen for, at dit manuskript bliver stoppet i døren og smidt i ”duer ikke”-bunken. Det handler netop om at gøre et godt førstehåndsindtryk, og det kan ofte være svært at kommunikere præcist, hvad en bog kommer til at handle om og stå for på blot de første ca. 10 sider. Og det ville da være enormt ærgerligt, hvis din bog er fyldt med genialiteter, men den bliver afvist, fordi forlaget aldrig når at læse frem til ”den gode del” af din bog.

Gør derfor dig selv en tjeneste og skriv en synopsis og send den afsted sammen med dit manuskript. Det er måske ikke det sjoveste i verden, men det øger som sagt din chance for at få dit manuskript antaget hos et forlag, da de så hurtigere kan se din geniale idé og også bedre kan hjælpe dig med at få den til at fremstå endnu skarpere i redigeringsprocessen frem mod din færdige bog.

Og det gælder enhver type manuskript, også novelle- og digtsamlinger. Man kan her måske udelade at fortælle om ting som plot og karakterer, men det er stadig enormt vigtigt at få med, hvilke tanker du har gjort dig om målgruppe og markedsføring, og det kan være godt at vide noget om generelle temaer, opbygning og baggrunden for manuskriptet.

Forlaget EgoLibris har været så elskværdige at give os lov til at dele deres skabeloner for synopser for både skøn- og faglitteratur. Disse skabeloner er gode bud på, hvordan man skriver en synopsis, der kan fange forlagets interesse og lokke dem til at give dit manuskript en chance. Det er ikke sikkert, at alle punkterne i skabelonerne giver mening for netop din bog, men om ikke andet kan de fungere som inspiration til, hvordan din synopsis kommer til at se ud. Og du er naturligvis velkommen til at tilføje ting, du kan forestille dig, er vigtige at få med.
(PS: En lille advarsel til dem, der ikke har set Star Wars: Første skabelon er fuld af spoilers!)

Skabelon for en skønlitterær synopsis

Bogens titel (eller arbejdstitel):

Forfatter(e):                      

Genre:                                                     

Først tre tommelfingerregler når du skriver en synopsis:

  1. Nævn maks. tre personer med navn: hovedpersonen, ”skurken” (hovedpersonens primære modpart) og en signifikant tredjepart. Alle andre skal benævnes med deres rolle (chaufføren, lægen og så videre).
  2. Afslør slutningen. Hele ideen med en synopsis er at vise os, at du kan fortælle en historie fra start til slut – og slutningen er til slut.
  3. Hold dig til hovedplottet, og gør det kortfattet. Det er hovedplottet, der skal bære din historie, og derfor er det det vigtigste at få overbevist forlaget om er genialt.

HANDLING

  • Hvad handler bogen om? Beskriv handlingen på 10-20 linjer (prøv eventuelt at skrive bagsideteksten til din bog)

INDHOLD

Indledning:

Et billede eller scenarie, der iscenesætter historien.

I en galakse langt, langt væk …

Introduktion af hovedpersonen:

Hvem er hovedpersonen? Beskriv ham/hende med få ord og fortæl, hvad vedkommende vil.

Luke Skywalker, en naiv bondedreng med en forkærlighed for robotter …

Handlingskatalysator:

Hvilken handling/beslutning tvinger hovedpersonen til at agere.

Da han køber to robotter, finder han en besked på den ene – en besked fra en prinsesse, der trygler om hjælp …

Fortællemæssigt vendepunkt 1 (der kan jo være flere, og de skal i så fald med):

En handling udført eller en beslutning taget af hovedpersonen, der ændrer fortællingens retning. Når først handlingen er udført eller beslutningen taget, er der ingen vej tilbage.

Da Luke vender tilbage til sin farm, opdager han, at hans familie er blevet dræbt, og han beslutter sig for at slutte sig til Jedi-ridderne.

Konflikter og personer:

Efter at fortællingen har ændret retning, møder hovedpersonen nye mennesker, oplever sit nye liv og møder måske historiens skurk (hvis der er sådan en i din historie).

Luke og Ben (Lukes mentor) hyrer en pilot og forlader Lukes hjemplanet. De flyver til Dødsstjernen, der er Darth Vaders og Emperiets base.

Konflikten eskalerer:

Hvilken handling eller hændelse får den centrale konflikt til at eskalere.

Da de er om bord på Dødsstjernen, finder de ud af, at prinsessen bliver holdt til fange på den. De laver en plan og forsøger at udføre den.

Sejren ligger lige for, men så …:

Det virker til, at hovedpersonen er lige ved at vinde, men så sker der noget: Skurken vender kampen og virker stærkere end nogensinde før.

Efter de har befriet prinsessen, forsøger Luke og gruppen at slippe væk fra Dødsstjernen. Ben ofrer sig selv, så gruppen kan flygte. Darth Vader dræber ham. Den decimerede gruppe flygter i deres rumskib.

Hovedpersonens følelsesmæssige lavpunkt:

Hovedpersonen må kæmpe sig tilbage fra hans/hendes følelsesmæssige lavpunkt, så den endelige sejr kan vindes.

Luke er knust over Bens død, men er også mere end nogensinde før fast besluttet på at nedkæmpe Darth Vader. Han slutter sig til rebellerne og hjælper dem med at planlægge et angreb på Dødsstjernen.

Klimaks:

Den sidste kamp mellem hovedpersonen og skurken; det fortællemæssige højdepunkt.

I den altafgørende kamp mellem Rebellerne og Emperiet kommer Rebellerne under hård beskydning. Luke er med i det sidste angreb, og med Ben og Kraftens hjælp får han sendt et dødbringende skud af sted, der får Dødsstjernen til at eksplodere.

Forløsning:

Åben eller lukket slutning? Skal alle ender bindes af, eller skal der efterlades uforløste handlingsforløb, som måske peger videre frem mod en efterfølger?

Og så lidt om indholdet generelt:

  • Er historien fortalt i jeg-form eller i helikopterperspektiv?
  • Er der arbejdet bevidst med tider (nutid/datid)?
  • Er der gjort grundig research på elementer fra virkeligheden (begivenheder/steder/virkelige personer etc.)?

MÅLGRUPPE

  • Hvem er bogens primære målgruppe?
  • Har bogen en sekundær målgruppe, og i givet fald hvem?
  • Hvad motiverer potentielle købere til at vælge netop denne bog?

PR

  • Hvad gør, at anmelderne vil synes, bogen er værd at anmelde?
  • Er der specialmedier og fagblade, der kunne have interesse i at omtale/anmelde bogen?
  • Hvordan kan du selv bidrage til, at bogen når ud til målgruppen?
  • Skal bogen have en hjemmeside og/eller en facebookside?

DIN PROFIL

  • Hvem er du sådan i store træk?
  • Har du skrevet/fået udgivet andre skønlitterære værker?
  • Hvor gammel er du?

ANDET

  • Har du arbejdet med en redaktør/betalæsere eller andre undervejs i skriveprocessen?
  • Hvad er dine forventninger til salg og forventninger til pressedækning/antal anmeldelser?
  • Hvornår ønsker/forventer du, at bogen skal udkomme?

Skabelon for en faglitterær synopsis

Bogens titel (eller arbejdstitel):

Eventuel undertitel:

Forfatter(e):                      

Genre:                                                     

KONCEPT

  • Hvad er formålet med bogen?
  • Hvad er bogens hovedfokus/vinkel?
  • Er der evt. andre væsentlige vinkler i bogen?

SPROG OG STRUKTUR

  • Hvordan er bogen overordnet set bygget op?
  • Hvad er fortællestilen (Er det en jeg-afsender, brug af humor, hvorvidt læseren tiltales direkte med ”du” etc.)?
  • Hvad indeholder bogens dele? Er der lavet en kapitelinddeling?
  • Skal der være cases/casepersoner i bogen? Hvor mange i givet fald? Hvad skal cases/casepersoner belyse?

FOTOS/ILLUSTRATIONER

  • Skal bogen illustreres, og hvis ja, hvordan (fotos, illustrationer)?

MÅLGRUPPE

  • Hvem er bogens primære målgruppe?
  • Har bogen en sekundær målgruppe, og i givet fald hvem?
  • Hvad i bogen vil læserne kunne genkende fra eller bruge i sit eget liv?
  • Hvad motiverer potentielle købere til at vælge netop denne bog?
  • Skal der være et forum, hvor læserne kan tale om bogens indhold med forfatteren og hinanden, fx en blog?

PR

  • Hvad gør, at pressen vil synes, bogen er værd at skrive om (nyhedsværdi)?
  • Er der specialmedier og fagblade, der dækker det emne, bogen handler om?
  • Er der mulighed for, at en offentligt kendt person kan bidrage med forord eller lignende?
  • Hvordan kan du selv bidrage til, at bogen når ud til målgruppen?
  • Skal bogen have en hjemmeside og/eller en facebookside? Hvordan skal den præsenteres her?
  • Skal der tilknyttes en blog til bogen?

BAGSIDE

  • Har du skrevet et udkast til en bagsidetekst, som kan være en rettesnor i skriveprocessen?

DIN PROFIL

  • Hvem er du sådan i store træk?
  • Hvad er din faglige/erfaringsmæssige baggrund for at skrive bogen?
  • Hvor gammel er du?
  • Har du arbejdet med dit emne i andre sammenhænge, fx holdt foredrag eller lignende?

 

Skrevet af Jan Bagge-Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *