Projekter

Sara, Sara ...

Status:Skrivefasen

Markus er en succesrig karrieremand på 30. Men han er midt i en ubehagelig skilsmisse. Han går i byen en fredag aften og møder Sara. Han er vild med hende, tager med hende hjem, men han ser ikke, at han måske er ved at gå direkte ind i en fælde. Da Sara forsvinder og sporene peger på ham, går det op for ham, at ingen kender hende på hendes arbejde, der bor en anden i hendes lejlighed - Sara findes ikke. Er Markus offer for et ubehageligt set-up og hvorfor?

Af: Klaus Enghvidt Olsen

Genre: Krimi og spænding

Tags: #krimi #forfølgelse #thriller

Romanen handler om den succesrige karrieremand Markus, der er midt i en ubehagelig skilsmisse og kæmperfor at få forældremyndighed over sin datter. Trods advarsler fra sin skilsmisseadvokat om at indlede forhold med andre kvinder under skilsmissesagen, vælger Markus alligevel en fredag aften at tage i byen, hvor han møder den smukke og forførende Sara. I en alkoholtåge tager han med hende hjem, og over de næste par dage ser de hinanden flere gange. Markus er vild med hende, til trods for at han ikke ved særligt meget om hende og hendes fortid. Dagen efter deres sidste møde forsvinder Sara sporløst og politiet mistænker Markus for at være indblandet. Da Markus forsøger at opspore hende, finder han imidlertid ud af, at Sara ikke er den hun udgav sig for at være, hun bor ikke i den lejlighed, hun tog ham hjem til, og ingen kender hende på hendes arbejde – hun lader slet ikke til at eksistere. Markus må indse, at han måske er blevet offer for et slags set-up, og med kun få ledetråde at gå efter, må han forsøge at nå til bunds i mysteriet, inden politiet finder ham.

Sara, Sara… er først og fremmest en thriller- og mysterieroman, der med sit plot formår at tryllebinde læseren og holde læseren i fast i spænding. Det er mysteriet om Sara, hendes identitet, hendes mystiske forsvinden, og Markus’ desperate forsøg på at stykke historien sammen, der er den helt store drivkraft i romanen. Samtidig er der også spørgsmålet om, hvordan drabet på en af Markus’ bekendte for to år siden spiller ind i sagen. Romanen lader til at være lidt i stil med Gillian Flynns Gone Girl.

Hovedpersonen er karrieremanden Markus, der til daglig må jonglere med sit krævende konsulentjob, en grim skilsmisse og samtidig kæmpe for at finde tid til sin datter, Amanda. Gennem de kapitler, som forfatteren Klaus indtil videre har lagt op, får man en fornemmelse af, at Markus ikke nødvendigvis er en helt sympatisk karakter. Man får indtrykket af, at han gerne vil være en god far for sin datter, men som han selv pointerer, har han ikke altid været der for hende, da han har været for fokuseret på sin karriere. Markus virker også impulsiv og lidt utilregnelig, hvilket formentlig er det, der gør, at han ender i fedtefadet med Sara. Markus portrætteres som en mand med en række karakterfejl, og dette virker som en ærlig og realistisk skildring, der giver karakteren autenticitet.

Hvad jeg særligt bed mærke i, var skildringen af skilsmissen og specielt scenen, hvor Markus og ekskonen Camilla sidder til møde med deres advokater. Kampen om forældremyndigheden over Amanda er grim og ubehagelig, og man fornemmer virkelig, hvordan bitterheden er vokset mellem de to forældre gennem årene. Som en der har været vidne til flere skilsmisser, kan jeg nikke genkendende til mange af tingene i forfatterens skildring af skilsmissen, og jeg synes den portrætteres ærligt og autentisk. De små stikkende kommentarer, den falmende kærlighed og voksende had – det rammer virkelig bitterheden og grimheden ved det hele. Denne hudløst ærlige skildring af de grimmere sider af livet gør sig også gældende i andre elementer af romanen, og det er med til at gøre oplevelsen relaterbar.

Som er tilfældet med skilsmisser, så er der ofte flere sider til samme historie, og det lader også til at være tilfældet med romanens fortælling. Den er fortalt fra en 3. personsfortæller, men med fokus på Markus’ synsvinkel. Vi får et indblik i hans tanker, hans fortolkning af omgivelserne, og vi oplever dermed handlingen gennem hans øjne. Spørgsmålet er dog, om man kan stole på, at alt er som Markus oplever det. Hans fortolkning af, hvad der sker, er kun én side af historien, og der er måske mere til mysteriet end ved første øjekast.

Gennem Markus’ øjne får man en masse små detaljer at vide, og som læser stykker man det sammen og drager konklusioner parallelt med Markus. Eksempelvis har man på fornemmelsen fra første møde med Sara, at Markus er ude på dybt vand med hende. Man forstår, hvorfor han er tiltrukket af hende i situationen – hun er smuk, forførende, og lige hvad han har brug for for at distrahere ham fra skilsmissen. Men hun fremstår også mystisk, utilregnelig og måske en smule ustabil. Der er flere ting ved hende og deres første nat sammen, der virker mistænkeligt, som Markus også bider mærke i, men vælger at ignorere. Man får derfor en masse brødkrummer undervejs i fortællingen, der trækker tråde til senere åbenbaringer.

Som læser forsøger man ligesom Markus at stykke hele historien sammen. Man ved ikke, om Markus blot er paranoid, offer for et meget uheldigt sammentræf, eller om han rent faktisk er involveret i en eller anden slags konspiration mod ham. Denne usikkerhed, om hvorvidt Markus’ og ens egen fortolkning af begivenhederne og faktaene er pålidelig, er med til at gøre fortællingen en medrivende og spændende oplevelse. Forfatteren Klaus fortæller desuden, at der i senere kapitler af romanen bliver skiftet synsvinkel, og at man netop får set historien fra en anden vinkel.

Sara, Sara… fungerer godt som thriller og er en rigtig page-turner, og fortællingen inkluderer en ærlig skildring af de lidt grimmere sider af den menneskelige oplevelse. Klaus har i skrivende stund kun lagt de første syv kapitler af romanen op på siden, men han har mere liggende i gemmeren.

Vi synes, at Klaus og hans roman har stort potentiale, og vi anbefaler jer alle til at kigge forbi hans profil og hans projekt. Vi opfordrer jer til at følge ham, smide nogle kommentarer, og eventuelt hjælpe ham ved at blive betalæser.

Klaus har desuden selv udgivet tre kriminalromaner, hvoraf den ene, Myrdede sjæle, har fået favorable anmeldelser af Fyens Stiftstidende, Krimisiden, Bogfidusen og Sidses Bogreol. Han er desuden i gang med at skrive en roman, der skal udgives gennem medudgiverforlaget Skriveforlaget, der er en partner af uniteandwrite. Klaus forventer også snart at lægge flere projekter op på uniteandwrite. I kan læse mere om Klaus og hans udgivelser på www.keolsen.dk.


Rigtig god læselyst!


Skrevet af
Jan Bagge-Nielsen
Webredaktør
Uniteandwrite