Projekter

Historien om Banesværdene Ormsbane

Status:Redaktionsfasen

Historien om Banesværdene er et 'high fantasy' eventyr i en polyteistisk middelalderlig verden.

Det er min hyldest til Tolkien og alle de vidunderlige bøger og rollespil, der har hentet inspiration fra hans frodige fantasi. Af rollespil AD&D 1st edition (1974) og DragonQuest Role Playing Game 3rd edition (1989) og af forfattere navnlig R.A.Salvatore, George R.R. Martin og Andrzej Sapkowski.

’Ormsbane’ er den første bog om optakten til den niende samling, i en polyteistisk middelalderlig verden, hvor hver samling efter omfattende kampe, bringer nye guder og begynder tiden forfra. Guder, der ikke alle er vise, ansvarlige og forstandige, og som har skabt racer der, ikke alle er faldet lige heldigt ud.

De 16 eksisterende guder orienterer sig forskelligt mellem orden, kaos, godt og ondt, og sponserer, favoriserer og opponerer forskellige af samlingens deltagere, nogle med mere finesse end andre.

I de sidste tider af en for længst verden, nær afslutningen af tidsalderen, da guderne mente, at den sjette samling nærmede sig, besluttede de, at hver deltager kun måtte have fire forkæmpere. Ikke alle var tilfredse med beslutningen, for der var ikke balance mellem godt, ondt, orden og kaos. Mysteria, kraften bag magien og skaber af legender, opsøgte derfor elversmeden Bram Alwartal, og bød ham smede to højmagiske sværd. Ormsbane mod drager og Åndemaneren mod dæmoner.

De magtfulde magiske sværd skabtes imidlertid med deres egen vilje. Bevidstheden, der er Terra frydede sig!

Historien begynder med, at Mysteria pålægger ypperstepræstinden Callie at finde tre personer, som skal hjælpe hende tilvejebringe de to banesværd. Callie er en viljestærk ung kvinde, datter af Markis Lon'Ferrall af Lamorka i Gont, der havde planlagt hende trolovet med den gontiske kronprins, men Callie ville anderledes. Hun fulgte sit kald og drog til Mysteriatemplet i Jen i Kana Sedaria, mange hundrede kilometer fra sit hjem i Gont.

De tre personer hun skal finde er: Krigermagikeren, en mystisk elv med en dunkel og skræmmende fortid, som viser sig af være søn af Bram Alwartal, og derfor ene af alle kan lokalisere banesværdene. (Læseren vil, i løbet af første bind, lære nogle af hans hemmeligheder at kende). Krigeren Aron, en sorgløs vennesæl eventyrer og lejesoldat … med usammenhængende minder om sin barndom, som har Torlocks velsignelse og som besidder et potentiale, der langsomt vil forløses. Sidst krigermunken Sagano, en gådefuld og gudeløs sagatai.

Senere vil dværgen Gohr slutte sig til færden. Selv om han udelukkende bruge sin hammer Glanya i kamp, har han, et for en dværg, besynderligt følelsesladet ritual med at skyde med langbue. Langbuen med en pil på strengen, er den ret anonyme jagtgud Odders hellige symbol.

Deres færd bringer dem vidt omkring, og på mange uforudsigelige vildveje, hvor de knyttes sammen i et ubrydeligt venskab. Sammen møder de venner … og skaber magtfulde hævngerrige fjender. Deres evner bliver sat på prøve i hårde kampe, og sære hændelser skaber mistanke om, at andre guder end Mysteria og Torlock, gud for vildskab, styrke, mod og frihed, (myndling af Mysteria og naturguden Balock), og måske Odder, (myndling af døds- og drømmeguden Morr og visdommens gudinde Sveja), har interesse i de magtfulde sværd.

Sælsomme hændelser øger mystikken om gudernes motiver.

I ’Ormsbane’ vil vi blandt andet stifte bekendtskab med den onde og kaotiske mordgud og sjæletyv Kain, (myndling af Mysteria og Balock), og hans skrupelløse fanatikere i den hemmelighedsfulde kraniekult.

Af: Torben Lindskov Mærsk

Genre: Fantasy